Ośmiu wykonawców chce budować nowe połączenia drogowe w woj. zachodniopomorskim. Mowa o trzech zadaniach na połączeniu autostrady A6 z drogą krajową nr 13. Najtańszą ofertę złożył Budimex.
Przetarg dotyczy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 (obejmuje on budowę nowego węzła na autostradzie A6, DK-13 i przyszłej S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina), a także obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK-13 i budowy infrastruktury drogowej na granicznym odcinku A6.
GDDKiA przygotowała 434,630 mln zł. Ofertę z najniższa cena złożył Budimex, który proponuje wykonanie zadania za 429 mln zł. Ten wykonawca, jeśli oferta nie zawiera błędów, ma największe szanse na to, żeby wygrać przetarg, gdyż cena stanowi jedyne kryterium wyboru. Dodatkowo, ten wykonawca jako jedyny złożył ofertę mieszczącą się w budżecie inwestora.
Pozostałe propozycje to (w zaokrągleniu do pełnych milionów zł): NDI - 442 mln zł, Mirbud – 464 mln zł, Porr – 470 mln zł, Mostostal Warszawa - 482 mln zł, konsorcjum na czele z firmą Roverpol – 492 mln zł, PTU Intercor – 499 mln zł, Strabag – 573 mln zł.
Zadania będą realizowane w formule buduj. W ciągu 30 dni od podpisania umowy inwestor przekaże plac budowy wykonawcy. Terminy realizacji są różne dla poszczególnych zadań: budowa infrastruktury drogowej na granicznym odcinku A6 ma być zrealizowana w ciągu 16 miesięcy, natomiast II etap obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13 mają być gotowe w ciągu 27 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych.
Ważny węzeł
Jak przypomina GDDKiA, obecnie na połączeniu DK-13 z autostradą A6 funkcjonuje węzeł, który powstał wraz z autostradą w latach 30. ubiegłego wieku, ma łącznice z nawierzchnią brukową. Nowy, odpowiadający współczesnym standardom węzeł zostanie wybudowany ok. 700 m na wschód od obecnego. Będzie łączył A6 z DK-13 i zachodnia obwodnica Szczecina (przetarg jest w toku).
fot. GDDKiA
Inwestycja obejmie 3 km pomiędzy końcem pierwszego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK-13. W tym rejonie, po południowej stronie Przecławia powstanie węzeł Siadło Górne, który połączy DK-13 z Zachodnią Obwodnicą Szczecina. Dalej trasa o parametrach drogi klasy S pobiegnie w stronę autostrady A6. Na połączeniu z autostradą A6 powstanie węzeł Szczecin Zachód. Od strony południowej do nowego węzła włączy się również obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK-13.
Powstanie m.in. 10 wiaduktów, w tym jeden o długości 130 m.
Obwodnica Kołbaskowa
Obwodnica Kołbaskowa ma być droga klasy GP o długości 5,6 km pomiędzy węzłem Szczecin Zachód. Ominie Kołbaskowo od wschodu. Na połączeniu z drogą powiatową Kołbaskowo - Moczyły powstanie rondo. Kolejne skrzyżowanie o ruchu okrężnym zaplanowano na południe od Rosówka na połączeniu obwodnicy z obecnym przebiegiem DK-13, a ostatnie zostanie wybudowane ok. 300 metrów przed granicą polsko-niemiecką. Połączy nową DK-13 z drogą powiatową z m. Kamieniec oraz obiektami znajdującymi się przy granicy.
fot. GDDKiA
A6 przy granicy
Obecnie na A6 bezpośrednio przy granicy polsko-niemieckiej nie ma możliwości zawracania, ani miejsc do kontroli pojazdów. To się ma zmienić.
fot. GDDKiA
Nad autostradą A6 ma powstać wiadukt oraz łącznice i jezdnie manewrowe. Po południowej stronie autostrady powstanie także plac do kontroli.